حسابان یازدهم میکرو گاج

حسابان یازدهم میکرو گاج

از {{model.count}}
تعداد
نوع
ویژگی‌های محصول
  • موضوع: کتاب کمک آموزشی
  • مولف: حبیب شفیعی, مجید رفعتی
  • ناشر: گاج
  • پایه و رشته تحصیلی: یازدهم ریاضی
فروشنده فروشنده: Cofezaban
آماده ارسال ناموجود
495,000
396,000 تومان
  • {{value}}
کمی صبر کنید...

محصولات مرتبط

نقد و بررسی     

حسابان یازدهم میکرو گاج

  


مقدمه

با یک کتاب کاملا کنکوری دیگر از سری میکروطبقه بندی گاج روبرو هستیم:  حسابان یازدهم میکرو گاج. این کتاب نسبت به چاپ قبلی کاملا بازنویسی شده و  کاملا هدف پرورش قدرت تست زنی و آموزش نکات تستی را دارد. در مقدمه مولفین  دراین باره صحبت کرده اند که طراحی تست ها و جمع آوری سوالات برای دانش  آموزان سطح بالا صورت گرفته تا آنها را به اوج تسلط برساند، ولی درسنامه ها  و پاسخ تشریحی تست ها برای همه سطوح از دانش آموزان که پشت کار لازم را به  خرج می دهند، قابل استفاده اند.

فهرست کتاب حسابان یازدهم میکرو گاج فقط شامل عناوین فصول و درس های هر  فصل است که با کتاب درسی حسابان 1 فرقی ندارند. در ابتدای هر درس، درسنامه و  بعد از آن تست های درس آمده اند و در انتهای فصل هم پاسخ تشریحی کل فصل  قرار گرفته است. کتاب لحنی رسمی دارد جز مواردی که در پاسخنامه با فونتی  متفاوت هم نوشته شده است.

 

آموزش (درسنامه)

درسنامه های حسابان 11 میکرو گاج در مقایسه با رقبای خود در این مدل  کتاب ها، جز درسنامه های خوب محسوب می شود و انصافا باید گفت که ادعای  مولفین در مقدمه برای یک درسنامه متناسب با همه سطوح تا حد زیادی محقق شده  است. درسنامه ها سرعت نسبتا بالایی دارند، یعنی بدون مقدمه وارد موضوع اصلی  شده و با سرعت جلو می روند، ولی چیزی که درسنامه ها را متمایز می کند  سوالات و مثال های تشریحی زیاد آن ها است. یعنی عموما بعد از ارائه هر مطلب  و قبل از ورود به تست ها، مثال هایی تشریحی قرار گرفته اند که در بسیاری  موارد اتفاقا ساده هم هستند و خواننده را برای ورود به تست ها آماده می  کنند.

در واقع می توان گفت درسنامه های کتاب حسابان یازدهم میکرو گاج در حد  فاصل یک کتاب خودآموز و یک کتاب کاملا نکته و تستی قرار دارند و این باعث  می شود برای همه سطوح مفید باشد. حتی بعضی از فرمول ها مثل روابط جمع و ضرب  ریشه های معادله درجه دوم و … اثبات شده اند. البته این موضوع برای همه  مطالب اتفاق نیفتاده است. خود تست های درسنامه هم در بسیاری از موارد خوب  انتخاب شده اند و کم کم سخت می شوند. پاسخ تشریحی آنها هم مفصل و خوب نوشته  شده و راه حل محاسباتی آن خلاصه نشده است. نکته قابل ذکر دیگر این است که  مباحث پیش نیاز از ریاضی دهم در درسنامه گنجانیده شده است. از جمله این  موارد می توان به بحث مقدماتی دنباله های حسابی و هندسی، مقدمات تابع،  تعیین علامت و … اشاره کرد.

توجه به مثال های کتاب درسی هم به درسنامه و تست ها جهت داده است و  سیاست کلی کتاب را تعیین کرده است. البته خروج از محدوده کتاب درسی در  موارد اندکی به چشم می خورد که در بعضی از آنها مثل هم ارزی ها در حد و  پیوستگی با تیتر خارج از کتاب به این موضوع اشاره شده  است. ولی در مواردی هم بنظر کمی خروج از چارچوب کتاب صورت گرفته که به آن  اشاره ای هم نشده. از جمله آنها می توان به رسم توابع [f(x)] در بخش جزصحیح، انبساط و انقباض طولی توابع، تشخیص یک به یک بودن تابع از  روی ضابطه آن و استفاده از نامساوی ها در محاسبه برد توابع اشاره کرد.  همچنین نامعادلات قدرمطلقی کتاب همه ساده هستند و می شد با مثال های ساده  تری درسنامه را در این بخش شروع کرد.

اما بحث پوشش درسنامه انصافا جز نقاط قوت آن است و کمتر نکته ای را می  توان یاد کرد که در درسنامه نیامده باشد. ترتیب مطالب هم تا جای ممکن مشابه  کتاب درسی است و سعی شده روند علمی مطالب حفظ شود. البته موارد کوچکی هم  وجود دارد که اگر رعایت می شد بهتر هم می شد. مثلا در بخش تساوی توابع،  توابع مثلثاتی مطرح شده اند، در حالیکه توابع مثلاتی خود در فصل بعدی آموزش  داده می شوند. همچنین نمودار توابع گلدانی و آبشاری از بقیه نمودارها جدا  شده اند که می شد کل موضوع رسم نمودار را در بخش قدرمطلق یکپارچه کرد.

درسنامه های کتاب حسابان یازدهم میکرو گاج در نگاه اولیه بسیار کم غلط  به لحاظ علمی و ویرایشی هستند. البته در بخش توابع نمایی لگاریتمی یک غلط  وجود دارد که گفته شده توابع نمایی و لگاریتمی در حالت a>1 تقاطعی ندارند که غلط است. در نهایت می توان گفت درسنامه ها اکثرا بسیار منظم و مدون هستند و برای اکثریت مخاطبان کتاب مفیدند.

 

تست (تمرین)

تست های حسابان 1 میکرو گاج با میانگین حدود 247 تست در هر فصل پر تعداد  هستند و پوشش خوبی روی مطالب دارند. تست های هر درس بعد از درسنامه همان  درس آمده و با چند تیتر متناسب با ترتیب مطالب درسنامه به چند بخش تقسیم  شده است.

با یک نگاه کلی می توانید بفهمید که روند تست ها در هر بخش ساده به سخت  است. البته سطح بندی تست ها در جایی مشخص نشده اند. علامت خاصی هم برای تست  های مهم تر یا … در نظر گرفته نشده است. تست های کنکورهای سراسری در لابه  لای تست ها بر حسب سطح شان قرار گرفته اند و تمارین کتاب درسی نیز به تست  تبدیل شده اند و با همین عنوان از بقیه تست ها متمایز شده اند.

در کل تمارین کتاب درسی و مطالب آن و همچنین سلیقه طراحان کنکور جهت دهی  مناسبی به تست ها داده است. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که سطح  تست ها به طور کلی بالاست و روند ساده به سخت را خیلی سریع طی می کنند. این  موضوع همان طور که گفتیم در مقدمه هم به آن اشاره شده است. در واقع تست ها  برخلاف درسنامه ها برای دانش آموزان بالاتر از متوسط نوشته شده است. هرچند  که پاسخنامه خوب کتاب حسابان یازدهم میکرو گاج که درباره آن صحبت خواهیم  کرد، سطح بالای تست ها را التیام داده است.

این موضوع هم مهم است که عموما مخاطبین این کتاب، آن را برای تست هایش  تهیه می کنند نه درسنامه آن. بنابراین باید در انتخاب این کتاب دقت کنند که  آیا سطح شان متناسب با تست ها هست یا نه. رعایت چهارچوب کتاب خوب است ولی  در چند مورد خروج از این محدوده دیده می شود. انبساط و انقباض توابع، بخصوص  توابع مثلثاتی و اشاره به دوره تناوب آنها که در کتاب حسابان دوازدهم مطرح  شده از این موارد است.

تست های یک گام فراتر هم فوق سخت هستند و تقریبا تست  نیستند و نمی توان در زمان آن ها را حل کرد. البته در پاورقی هم به این  موضوع اشاره شده است. این تست ها هم کمتر ایده نویی دارند و بیشتر راه حل  های طولانی و مفصل دارند.

پاسخ های تشریحی تست ها واقعا خوبند. کامل و مفصل و همراه با توضیحات  فارسی زیاد. هیچ مرحله محاسباتی ای کوتاه نشده و برای بسیاری از تست ها راه  دوم و راه حل های تستی مثل عددگذاری نوشته شده که این موارد دارای لحنی  صمیمی هستند و فونت متفاوتی هم دارند. نکاتی هم تحت عنوان یادآوری بعضا در کادرهایی قرار گرفته اند. تست های کنکور 98 نیز در پایان کتاب  آمده است و در آن سوالات مرتبط از کنکورهای ریاضی و تجربی داخل و خارج از  کشور آمده است.

 

تعداد تست ها و سوالات

فصلعنوانتعداد تست

1جبر و معادله369
2تابع293
3توابع نمایی و لگاریتمی162
4مثلثات178
5حد و پیوستگی225
کنکور سراسری 9830
مجموع1257

 

ظاهر کتاب

ظاهر کتاب حسابان یازدهم میکرو مشابه بقیه کتاب های سری میکرو است.  درسنامه ها نسبتا فشرده اند و رنگ زمینه تیره آنها کمی ناراحت کننده است،  ولی استفاده از کادرهای مناسب صفحه آرایی کتاب را منظم کرده است. تست ها و  پاسخ تشریحی آنها سایز خوبی دارند و تک ستونه بودن پاسخ ها باعث شده مثل  بیشتر کتب فشردگی در پاسخ ها را احساس نکنید. دو رنگ مشکی و آبی در کتاب  استفاده شده و نمودارها و اشکال با دقت رسم شده اند. طرح روی جلد کتاب نیز  به رویه ها اشاره دارد که موضوعی مرتبط با ریاضی است، ولی به مباحث حسابان  یازدهم ربطی ندارد.

 

جمع بندی

کتاب حسابان 11 میکرو گاج درسنامه های خوبی دارد و تست های زیادی که  البته سطح تست ها از درسنامه ها بالاتر است. پاسخنامه تست ها هم بسیار خوب و  مفصل نوشته شده اند. این موضوعات باعث شده بتوان از آن به عنوان منبعی خوب  برای مرور نکات و تست زنی دانش آموزان قوی یاد کرد. با توجه به تعداد  بالای تست ها باید در طول سال تحصیلی و پس از آموزش مطالب توسط دبیر، تست  های آن حل و بررسی شوند.

موضوع
کتاب کمک آموزشی
مولف
حبیب شفیعی, مجید رفعتی
ناشر
گاج
پایه و رشته تحصیلی
یازدهم ریاضی
قطع کتاب
رحلی
تعداد صفحه
474
سطح
1403
نمونه سوال تشریحی (یا امتحان نهایی)
ندارد
تست
دارد
شابک
9786220303695
وزن
1.026 کیلوگرم

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...