سیرتاپیاز زیست شناسی دهم گاج

سیرتاپیاز زیست شناسی دهم گاج

از {{model.count}}
تعداد
نوع
ویژگی‌های محصول
  • متعلقات: کتاب کمک آموزشی
  • مولف: حمیدرضا زارع
  • ناشر: گاج
  • پایه و رشته تحصیلی: دهم تجربی
فروشنده فروشنده: Cofezaban
آماده ارسال ناموجود
590,000
472,000 تومان
  • {{value}}
کمی صبر کنید...

محصولات مرتبط

نقد و بررسی     

سیرتاپیاز زیست شناسی دهم گاج

  


کتاب زیست شناسی دهم سیر تا پیاز گاج مجموعه ای از 3 کتاب (جلد یک  آموزش، جلد دو تست و جلد سه کتاب امتحان) می باشد که با هدف آماده سازی  دانش آموزان برای کنکور و همچنین آزمون های تشریحی پایان ترم درون مدرسه ای  پایه دهم تألیف شده است. فهرست کتاب شامل فصل ها و گفتارهای هر فصل می  باشد و جزئیات بیشتری را در بر نمی گیرد.

قالب کلی کتاب به این شکل است که ابتدا درسنامه ها (جلد اول) قرار داده  شده اند، در ادامه (جلد دوم) تست ها و پاسخ نامه تشریحی و در انتها نیز  تمرینات و پرسش ها (جلد سوم) درج شده اند. شیوه آموزشی مناسب درسنامه ها به  همراه بیان ساده، روان و قابل فهم مطالب، مزیت اصلی کتاب سیر تا پیاز نسبت  به سایر کتب می باشد. در ادامه به بررسی کتاب سیر تا پیاز زیست شناسی 10  ام اثر اشکان زرندی و مالک اشتر اسفندیاری می پردازیم.

کاغذ بکار رفته سفید و با استحکام بالا می باشد. فونت و اندازه نوشته ها  بسیار خوب و برای مطالعه مطلوب است. فاصله خطوط از یکدیگر و حاشیه ها  بخوبی رعایت شده است. اغلب عکس ها و شکل ها از کتاب درسی انتخاب شده اند،  البته بهتر بود از عکس های متنوع تری استفاده می شد. کیفیت عکس ها اغلب  مناسب و در بعضی مواقع متوسط و ضعیف می باشد. به عنوان مثال کیفیت شکل  گلومرول کپسول بومن و یا شش ریشه های درخت حرا در حد مطلوب نمی باشد.

کتاب حاضر شامل درسنامه ها، سوالات 4 گزینه ای و تمرینات با تیپ های  مختلف سوال می باشد، بنابراین با توجه به تعدد مطالب و سوالاتی که در آن  وجود دارد، حجم آن معقول می باشد. کتاب دارای حجم 509 صفحه، 1110 سوال  تشریحی و 1392 تست می باشد.

از ویژگی های کتاب سیر تا پیاز می توان به فصل صفر که شامل مبانی زیست  شناسی پایه است به همراه بخش هایی از درسنامه تحت عنوان “دوپینگ”،  “خودمانی”، “جمع بندی” و “ایستگاه آموزشی” اشاره کرد. هر یک از این بخش ها  در تفهیم بهتر مطالب و مفاهیم اثر گذار است. با توجه به درسنامه های کامل،  تمرینات متنوع و سوالات 4 گزینه ای، این کتاب به عنوان منبع اول برای  مطالعه زیست شناسی توصیه می شود.

قبل از خرید اینترنتی کتاب زیست شناسی سیر تا پیاز دهم ادامه مطلب را بخوانید.

محصولات مرتبط: سری کتاب های زیست دهم تجربی

آموزش (درسنامه)

از ایده های جدید و جالب توجه درسنامه ها وجود فصلی تحت عنوان فصل صفر  است که مبانی اولیه زیست شناسی، از جمله مولکول های زیستی و یا ساختار سلول  در آن قرار داده شده است. درسنامه ها شامل تمام مطالب مهم کتاب درسی می  باشند که به شکلی ساده، موردی و طبقه بندی شده توضیح داده شده است.

نگارش درسنامه ها با زبانی ساده و گویا در تفهیم مطالب به دانش آموزان  ضعیف کمک شایانی می کند. بسیاری از مباحث و مطالبی که قبلاً درون درسنامه  ها توضیح داده شده، درون جداولی منظم و مجزا جمع بندی شده اند. بعنوان مثال  در مبحث قلب، ابتدا ساختار بافتی قلب از جمله لایه درونی، بیرونی و میانی  بطور خلاصه توضیح داده شده و سپس درون جدول مرور و جمع بندی می شوند. مثال  دیگر در این مورد آناتومی معده است که ویژگی ها، نقش و مواد ترشحی سلول های  پوششی و غده معده درون جدول مشخص شده است. مقایسه مجاری تنفسی انسان و  حشرات از دیگر مواردی می باشد که به بهترین شکل ممکن در جدول جمع بندی  توضیح داده شده اند.

تمام فعالیت ها و تمرینات کتاب درسی در بین درسنامه ها بخوبی تفسیر و  توضیح داده شده است. بعنوان مثال بررسی میزان CO2 در هوای دمی و بازدمی و  یا تشریح شش گوسفند از جمله فعالیت هایی می باشد که به آن ها اشاره شده  است.

توضیحات عالی با بیانی شیوا و گویا، پرهیز از درج جملات طولانی و مطالب  زائد از ویژگی های مثبت درسنامه ها می باشد. بعنوان مثال توضیحات کتاب درسی  در مورد مسیر گردش خون در کلیه مجهول و پراکنده است، در حالی که درون  درسنامه ها به ساده ترین شکل ممکن بیان شده است. بررسی ترکیبی و توام چرخه  ضربان قلب و الکتروکاردیوگرام و یا دستگاه عصبی خودمختار از دیگر مطالبی می  باشد که بخوبی ساده سازی شده است.

هر درسنامه شامل بخش هایی تحت عنوان “ایستگاه آموزشی” می باشد. در  ایستگاه آموزشی سعی شده است مفاهیم کتاب درسی بطور کامل توضیح داده شود،  بعنوان مثال در ایستگاه آموزشی فصل تبادلات گازی به توضیح مقایسه ای  فرایندهای عمیق تنفس پرداخته شده است و یا در ایستگاه آموزشی فصل گوارش همه  موارد مربوط به کبد در تمام فصل ها بیان شده است. در ایستگاه آموزشی گفتار  تشکیل ادرار و تخلیه آن، انواع چین خوردگی در اندام های مختلف بسیار مطلوب  طبقه بندی و توضیح داده شده است.

درج برخی مطالب خصوصاً در فصل صفر منطقی بنظر نمی رسد، بعنوان مثال  ساختارهای بیوشیمیایی قندهای ساده مانند گلوکز، گالاکتوز و فروکتوز مربوط  به دروس علوم پایه دانشگاه می باشد و الزامی به درج آن ها نبود. نکته های  کنکوری و ترکیبی، با رنگ و فونت متفاوت در حاشیه متون درسنامه قرار داده  شده است.

اگر چه سطح کیفی نکات کنکوری مطلوب بنظر می رسد اما تعداد نکات کافی نمی  باشد. بعنوان مثال با اینکه مکانیسم تنفس ششی و پمپ فشار مثبت در دوزیستان  بخوبی توضیح داده شده اما فاقد نکته کنکوری می باشد. در مجموع درسنامه های  کتاب سیر تا پیاز با توجه به شیوه آموزشی مطلوب آن می تواند منبع مناسبی  برای آموزش و درک مطالب زیست شناسی باشد.

 

تست (تمرین)

در جلد دوم کتاب سیر تا پیاز تست های تألیفی، نمونه تست های کنکورهای  گذشته و آزمون های گاج قرار داده شده است. تعداد تست ها برای هر فصل در  مجموع مطلوب می باشد. بعنوان مثال فصل گوارش بیشتر از 340 تست را پوشش می  دهد و یا فصل تبادلات گازی شامل 200 تست می باشد. تست ها بصورت موضوعی و با  عناوین مشخص طبقه بندی شده اند.

تعداد تست ها برای هر موضوع نیز مناسب و کافی می باشد، بعنوان مثال  گوارش در معده و عمل ریفلاکس حدود 30 تست را در بر می گیرد و یا تنظیم  فرایندهای گوارشی و وزن مناسب 35 تست را به خود اختصاص می دهد که این حجم  از تست منطقی بنظر می رسد.

تعداد تست های تألیفی بسیار بیشتر از سایر نمونه تست ها می باشد، سطح  برخی از این تست ها نیز ساده تر از تست های کنکور است. بعنوان مثال در یکی  از تست ها، این سوال مطرح شده است: «کدامیک از موارد زیر میزان LDL را افزایش نمی دهد»  بدیهی است که هر فردی اگر زیست شناسی هم نخوانده باشد احتمالاً می داند که  مصرف غذاهای گیاهی LDL را کاهش می دهد. در تست دیگری سوالی در مورد  پروتئازها مطرح شده که مشخص است پروتئازها پیوندهای بین آمینو اسیدها را  تجزیه می کنند.

این تیپ سوالات مخصوص تست های کنکور دهه 70 و ابتدای 80 می باشد که در  بین سوالات کنکور زیست شناسی، سوالات ساده نیز وجود داشت. جای تعجب دارد که  این رویه در بین آزمون های گاج نیز مشاهده می شود. بعنوان مثال دو تست پشت  سر هم در مورد صحیح یا غلط بودن وجود سنگدان در لوله گوارش ملخ سوال شده  که بر همگان روشن است که ملخ فاقد سنگدان می باشد.

بنظر می رسد هدف از درج چنین تست هایی افزایش یادگیری دانش آموزان ضعیف و  متوسط می باشد. با این وجود تمام تست ها از این رویه پیروی نمی کنند و در  بین سوالات، تست های در حد و اندازه های کنکور نیز یافت می شود. بعنوان  مثال در تستی که در مورد صدای اول قلب و فرایندهای پس از آن مطرح شده است،  شباهت زیادی به تست کنکور سراسری سال 90 دارد که تستی خوب و استاندارد تلقی  می شود.

در انتهای هر پرسش نامه پاسخنامه کاملاً تشریحی قرار دارد که بطور کامل  به بررسی پاسخ سوالات می پردازد. در اغلب موارد سایر گزینه ها نیز بررسی  شده است که این امری مثبت در جهت از بین بردن شک و شبهات می باشد.

در جلد سوم نیز تمرینات قرار داده شده که شامل سوالات مختلفی از جمله  صحیح و غلط، جای خالی، تشریحی و تصویری می باشد که می تواند دانش آموزان را  برای آزمون های ترم درون مدرسه آماده سازد و یادگیری آن ها را افزایش دهد.  در مجموع با توجه به مزایا و معایبی که در مورد تست ها ذکر شد، تست های  کتاب حاضر به انضمام مجموعه تست های سال های گذشته کنکور می تواند جوابگوی  نیاز دانش آموزان دهم باشد.

 

تعداد تست ها و سوالات

فصلعنوانتستسوالات تشریحی

1دنیای زنده158163
2گوارش و جذب مواد336219
3تبادلات گازی205159
4گردش مواد در بدن249168
5تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد136127
6از یاخته تا گیاه135130
7جذب و انتقال مواد در گیاهان143144
مجموع13921110
متعلقات
کتاب کمک آموزشی
مولف
حمیدرضا زارع
ناشر
گاج
پایه و رشته تحصیلی
دهم تجربی
قطع کتاب
رحلی
تعداد صفحه
556
سال چاپ
1403
نمونه سوال تشریحی (یا امتحان نهایی)
ندارد
تست
دارد
شابک
9786220307259
وزن
1.206 کیلوگرم

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...