ریاضی دهم میکرو گاج

ریاضی دهم میکرو گاج

از {{model.count}}
تعداد
نوع
ویژگی‌های محصول
  • موضوع: کتاب کمک آموزشی
  • مولف: محمد حسین صابری
  • ناشر: گاج
  • پایه و رشته تحصیلی: دهم ریاضی, دهم تجربی
فروشنده فروشنده: Cofezaban
آماده ارسال ناموجود
595,000
476,000 تومان
  • {{value}}
کمی صبر کنید...

محصولات مرتبط

نقد و بررسی     

ریاضی دهم میکرو گاج

  


مقدمه

کتاب ریاضی دهم میکرو گاج مثل سایر کتاب های میکرو طبقه بندی گاج با هدف  ایجاد مهارت تست زنی برای پایه های دهم ریاضی و دهم تجربی نوشته و چاپ شده  است. چیدمان فصل ها مطابق با کتاب درسی است. لحن کتاب در ضمن اینکه رسمی  است، پیچیده نیست. صمیمانه نوشته شده مخصوصا در قسمت هایی تحت عنوان  (سوالات دانش پژوه) که درباره آن مفصل تر صحبت خواهیم کرد.

فهرست کتاب ریاضی دهم میکرو گاج جز شماره صفحه سوالات و پاسخنامه تشریحی  هر فصل اطلاعات دیگری ندارد. عنوان فصل ها مشابه با کتاب درسی است ولی مثل  کتاب درسی، هر فصل از چند درس تشکیل نشده است. قالب کتاب این گونه است که  درسنامه ها لابه لای تست ها آمده اند و پاسخ تشریحی تست ها هم در پایان فصل  قرار گرفته اند.

 

آموزش (درسنامه)

در اولین صفحه از هر فصل کتاب ریاضی دهم میکرو گاج، مقدمه ای آمده که  مطالب آن فصل را به اختصار معرفی می کند. قالب درسنامه خلاصه نویسی نکات  تستی است، بنابراین حجم کم و معقولی دارد. به طور مثال فصل 1 دارای 24  درسنامه است که هر درسنامه اکثرا کمتر از یک صفحه حجم دارند. درسنامه ها  بدرد آموزش اولیه نمی خورند. قطعا کسی که به عنوان اولین منبع (یعنی خود  آموز) از آن استفاده کند، چیز زیادی دست گیرش نمی شود.

حالت ایده آل آن است که خواننده بعد از مطالعه منبع آموزشی عمیق تری یا  بعد از حضور در کلاس درس از این درسنامه برای طبقه بندی دانسته هایش و  یادگیری نکات تستی استفاده کند. البته باید یاد آور شویم که تقریبا چیزی از  قلم نیافتاده و هر آنچه که دانش آموز برای کنکور یا آزمون های آزمایشی  نیاز دارد، در درسنامه ها آورده شده است. یعنی تست های چند سال اخیر کنکور و  آزمون های آزمایشی به درسنامه جهت گیری مناسبی داده است.

شاید مهم ترین موضوعی که باعث می شود درسنامه‌ی کتاب ریاضی دهم میکرو  گاج از حالت خود آموز خارج شود این است که تعداد مثال های درسنامه کم است.  در حالت ایده آل باید در مواردی دانش آموز خودش از حل یک مثال نکته ای را  نتیجه گیری کند و البته مولف هم بعد از آن مثال به آن اشاره کند. ولی در  این کتاب در بیشتر موارد نکات بدون دلیل یا اثبات آورده شده اند و از دانش  آموز خواسته شده که به دلایل آن فکر کند. همان طور که گفته شد تعداد مثال  های تشریحی درسنامه و تست های آن کم است ولی حضور آنها که اغلب ساده هستند  می تواند تا حدی کاربرد نکات و فرمول ها را به خواننده بیاموزد و به جا  افتادن مطلب کمک کند.

یکی از ابتکاراتی که مولف در درسنامه بکار برده این است که سوالاتی که  شاگردانش در کلاس از او پرسیده اند را یادداشت کرده و با نام همان شخص در  قسمتی تحت عنوان (سوالات دانش پژوه) آورده است. البته این موضوع به انتقال  تجربیات تدریس مولف به خواننده بسیار کمک می کند چرا که معمولا این سوالات  بین دانش آموزان مشترک هستند. همچنین باید این مورد را درنظر گرفت که این  سوالات میتواند برای دانش آموزان ضعیف و متوسط بسیار خوب است ولی می تواند  از میزان خلاقیت آنها و تلاش آنها برای رسیدن به جواب سوالاتشان کم کند.

چهارچوب کتاب درسی نسبتا خوب رعایت شده و مولفین سبک کتاب درسی را رعایت  کرده اند. جز در موارد اندکی مثل دنباله های بازگشتی، جایگشت با تکرار و  چند مورد دیگر که در کتاب درسی نیست و در کتاب ریاضی دهم میکرو گاج آورده  شده است. دانش اموزان با هر سطحی می توانند از این کتاب استفاده مفیدی  بکنند به شرطی که قبلا سر کلاس درس نشسته باشند یا درسنامه ای خودآموز را  مطالعه و حسابی تمرین کرده باشند.

 

در مورد درسنامه ها ذکر چند نکته هم از اهمیت برخوردار است :

  1. در بعضی موارد نکات درسنامه ها بسیار تستی و ریز شده اند. مثلا درباره  ضرب جملات دنباله حسابی و هندسی و یا به توان رساندن آنها و … نکات مفصلی  آمده است که بیشتر حالت حفظی بخود گرفته است.
  2. در همین بخش دنباله ها در موضوع سوالات ترکیبی دنباله حسابی و هندسی،  نکته خاصی ذکر شده است و سوال با این راه حل شده است. جالب اینکه راه حل  اصلی در این سوال تحت عنوان راه دوم آمده است.
  3. در بخش اتحادهای مثلثاتی بهتر بود درباره مجموع توان چهارم سینوس و  کسینوس که در تمارین کتاب درسی هم مطرح شده صحبت می شد و رابطه آن ارائه می  شد.
  4. قاعدتا قبل از شروع نامعادلات باید درباره قوانین نامساوی ها صحبت می شد همان طور که در کتاب درسی هم این اتفاق افتاده است.
  5. در بحث کاربرد مثلثات با توجه به تمارین کتاب درسی می شد درباره قضیه سینوس ها هم صحبت کرد.

 

تست (تمرین)

در کتاب ریاضی دهم میکرو گاج، تعداد تست ها در هر فصل اعداد معقولی  هستند. به طور میانگین هر فصل 178 تست دارد. منبع تست ها همان طور که در  مقدمه کتاب هم ذکر شده مثال های کتاب درسی، آزمون های گاج و تست های کنکور  سراسری است. البته تست هایی که از آزمون های گاج در کتاب آمده اند تعداد  خیلی کمی دارند و به ندرت دیده می شوند. بررسی دقیق مثال های کتاب درسی و  تبدیل آنها به تست های متنوع قطعا از نکات مثبت این کتاب است.

چون درسنامه ها و تست کاملا موازی هم آورده شده اند، تست ها کاملا  میکروطبقه بندی هستند. ترتیب تست ها در هر یک از قسمت ها ساده به سخت است.  مولفین در چینش ساده به سخت تست ها موفق بوده اند. سطح بندی تست ها با  آوردن علامت هایی در کنار آنها انجام شده که البته تست های نکته دار و خیلی  سخت را علامت گذاری کرده اند.

تست های سخت و خلاقانه تعداد کمی دارند و عموما در پایان تست های هر  قسمت آمده اند. تست ها کنکور هم اکثرا در میان تست های پایانی هر بخش قرار  گرفته اند. در واقع می توان گفت تست های کتاب ریاضی دهم میکرو گاج برای  دانش آموزان متوسط بیشترین کارایی را دارد. تیپ های متنوع تستی در بین تست  ها پوشش داده شده اند و در مواردی از یک تیپ چند تست آمده اند تا خواننده  بتواند به سرعت خوبی در حل تست ها هم برسد.

پاسخ های تشریحی تست های کتاب ریاضی دهم میکرو گاج تقریبا کامل هستند و  خواننده را گیج نمی کنند. توضیحات فارسی در پاسخ های تشریحی مفصل هستند و  خواندن و فهمیدن آن را برای خواننده راحت می کنند. در پاسخ های تشریحی در  مواردی برای تست ها راه حل دوم هم ذکر شده است که می تواند خلاقیت خواننده  را تقویت کند. همچنین همان شیوه پاسخ گویی به سوالات دانش پژوه که در  درسنامه ها ذکر شد در پاسخ های تشریحی هم اجرا شده است. همچنین بعضا در  کادرهایی نکاتی آمده اند که کمی خاص تر هستند و ممکن است فقط برای یک تست  خاص کاربردی باشند یا موضوعاتی از پایه های پایین تر را یادآوری کنند.

 

تعداد تست ها و سوالات

فصلعنوانتعداد تست

1مجموعه، الگو و دنباله246
2مثلثات171
3توان های گویا و عبارت های جبری213
4معادلات و نامعادلات140
5تابع155
6ترکیبیات143
7آمار و احتمال181
کنکور های سراسری 97 و 9823
مجموع1272

 

ظاهر کتاب

کتاب ریاضی دهم میکرو گاج از لحاظ فونت، سایز و صفحه آرایی در حالت  مطلوبی است، هرچند که بعضا در درسنامه ها کمی فشردگی ممکن است خواننده را  اذیت کند. با توجه به اینکه درسنامه خود در کادری در میان تست ها قرار  گرفته اند درون آنها از کادر استفاده نشده است. رنگ های مشکی و آبی در این  کتاب بکار رفته است که چشم را خسته نمی کند. رسم اشکال، نمودار ها و … در  سطح ایده آلی است. طرح روی جلد هم با تلفیق موضوع جذاب فوتبال و تابع درجه  دو، جالب از آب در آمده است. کیفیت چاپ و کاغذ هم خوب است.

موضوع
کتاب کمک آموزشی
مولف
محمد حسین صابری
ناشر
گاج
پایه و رشته تحصیلی
دهم ریاضی, دهم تجربی
قطع کتاب
رحلی
تعداد صفحه
480
سال چاپ
1403
نمونه سوال تشریحی (یا امتحان نهایی)
ندارد
تست
دارد
شابک
9786220306764
وزن
1.022 کیلوگرم

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...