ریاضی دهم IQ گاج

ریاضی دهم IQ گاج

از {{model.count}}
تعداد
نوع
ویژگی‌های محصول
  • موضوع: کتاب کمک آموزشی
  • مولف: علی بیطرفان
  • ناشر: گاج
  • پایه و رشته تحصیلی: دهم ریاضی, دهم تجربی
فروشنده فروشنده: Cofezaban
آماده ارسال ناموجود
495,000
396,000 تومان
  • {{value}}
کمی صبر کنید...

محصولات مرتبط

نقد و بررسی     

ریاضی دهم IQ گاج

  


مقدمه

در مقدمه کتاب هدف از نوشتن کتاب ریاضی دهم IQ گاج را این طور ذکر کرده  که می خواهد تست هایی ارائه کند که یک سر و گردن بالاتر از بقیه کتاب های  بازار باشند، چرا که کنکور سخت است و … در کل می توان گفت این کتاب با هدف  جذب دانش آموزان قوی پایه دهم ریاضی و دهم تجربی و راضی کردن آنها نوشته  شده، آن هم در راستای کنکور یا هر آزمون تستی دیگر. لحن کتاب در درسنامه ها  و پاسخ تشریحی کاملن رسمی است ولی در تیتر های بین تست ها دوستانه و صمیمی  است.

 

آموزش (درسنامه)

کتاب ریاضی دهم IQ گاج انگار با این هدف نوشته شده که فقط کتاب تست باشد  نه آموزش. ولی چون تازگی ها کتاب بدون درسنامه نوشتن عیب محسوب می شود به  ناچار ایستگاه های درس و نکته ای را در پاسخ های تشریحی قرار داده است.  درسنامه ها کاملن خلاصه و جمع و جورند و حجم کمی دارند.

اگر کسی سر کلاس معلم ریاضی دهم نشسته باشد و یا قبلن از جزوه یا منبع  دیگری مطالعه کافی داشته باشد، درسنامه های این کتاب را خیلی خوب متوجه می  شود و خواندن آنها مثل یک مرور برای اوست. ولی به عنوان اولین منبع برای  مطالعه و یادگیری خیلی جالب نیست. مهم ترین دلیل این موضوع این است که چون  درسنامه ها در پاسخ تشریحی آمده اند و با توجه به محدودیت فضا، امکان آوردن  مثال های متنوع نبوده است. هرچند که درسنامه ها بدون مثال هم نیست.

گاهی در لابه لای پاسخ های تشریحی یکی دوتا نکته تستی هم به چشم می خورد  که تک بودن آنها و آوردن بدون اثبات بعضی از آنها کمی ذوق خواننده را کور  می کند. باز هم تاکید می کنیم که به نظر می رسد وجود چنین درسنامه های در  میان پاسخ های تشریحی برای خالی نبودن عریضه است.

اگر با این نگاه به درسنامه ها نگاه کنیم که برای مرور دانش آموزان  فراهم شده نه برای یادگیری، باید یه کیفیت خوب آنها اعتراف کنیم. البته  یادمان نرود که کتاب آی کیو به عنوان منبع دوم معمولن مورد استفاده قرار می  گیرد پس طراحان و مولف کتاب حدس می زده اند که خواننده قبلن درسنامه ای  مفصل تر را خوانده باشد.

کاملن مشخص است که درسنامه ها تحت تاثیر تمارین کتاب درسی و تست های  کنکور سال های اخیر قرار گرفته اند. اگر به درسنامه این کتاب فارغ از تست  های آن نگاه کنیم هر دانش آموزی با هر سطحی که قبلن ریاضی دهم را آموزش  دیده می تواند از درسنامه های این کتاب برای جمع بندی استفاده کند.

 

تست (تمرین)

کلن کتاب ریاضی دهم IQ گاج، کتاب تست است. باید درباره تست های آن مفصل  حرف زد. اولین موضوع اینکه تعداد تست های آن بسیار زیاد است. حدود 150 تست  به طور متوسط برای هر فصل دارد. کلن هم 1078 تست دارد. تست ها مطابق با  کتاب درسی که در هر فصل چند درس داریم، طبقه بندی شده اند. البته در هر درس  هم با استفاده از چند تیتر، کمی طبقه بندی ریز تر شده است. البته مولف تا  همین جا به ریز کردن موضوعات بسنده نکرده و بازهم در همان تیتر ها تست ها  را با استفاده از جملاتی که با لحن صمیمی هم بیان شده دسته بندی کرده است.

تست ها شروع کاملن منطقی ای دارند. هر چند هدف نویسنده نوشتن کتابی با  تست های سخت بوده ولی چون کتاب قرار بوده درسنامه های کم حجمی داشته باشد،  دست نویسنده از جهت تعداد تست باز بوده، بنابراین از تست های ساده شروع  کرده و بدون عجله به سمت تست های سخت تر و خلاقانه پیش رفته. البته به شکل  معقول تست های سخت تر در انتهای هر مبحث جای گرفته اند ولی با علامت خاصی  مشخص نشده اند. در پایان فصل ها تست هایی با عنوان +IQ هم آورده شده که خیلی سخت اند و بیشتر برای ورزش مغزند تا کنکور!

لابه لای تست ها از تمارین کتاب درسی و تست های کنکور استفاده شده، طوری  که روند آموزشی مد نظر مولف بهم نریزد. این نشان می دهد تست ها از فضای  کنکور هم دور نیست. اگر از موارد بسیار محدودی صرف نظر کنیم تمام آنچه که  به عنوان تیپ های تست مطرح هستند آورده شده. از جمله آن موارد محدود که می  شد به آن توجه داشت، می توان به تست های بهینه سازی که با استفاده از خواص  سهمی حل می شوند اشاره داشت که البته قابل اغماض است.

روند تست ها آن قدری خوب هست که دانش آموزان با سطح ریاضی متوسط هم  بتوانند از تست های این کتاب استفاده بکنند، به شرطی که حساسیت خاصی روی  تست های پایانی به خرج ندهند و از اینکه نمی توانند آنها را حل کنند، غمگین  نشوند. اگر به این نکته که مخاطب کتاب ریاضی دهم آی کیو گاج ، دانش آموز  دارای سطح ریاضی متوسط و بالاتر است، توجه کنیم پاسخ تشریحی تست ها خوب  است، هر چند می توانست بهتر از این هم باشد.

 

تعداد تست ها و سوالات

فصلعنوانتعداد تست

1مجموعه، الگو و دنباله177
2مثلثات137
3توان های گویا و عبارت های جبری153
4معادله ها و نامعادله ها185
5تابع156
6شمارش، بدون شمردن158
7آمار و احتمال112
مجموع1078

 

ظاهر کتاب

در کتاب ریاضی دهم IQ گاج سایز و فونت نوشته ها معقول است. تست ها و  پاسخ های تشریحی هم فشرده و درهم نیست که اعصاب مخاطب را بهم بریزد. از دو  رنگ مشکی و قرمز در نوشتن کتاب استفاده شده است. نمودار ها و اشکال هم خیلی  خوب رسم شده اند. کاغذ و چاپ هم قابل قبول است. طرح روی جلد هم خیلی  معمولی است. نکته جذاب دیگری ندارد.

 

جمع بندی

چون کتاب ریاضی دهم IQ گاج درسنامه ای به شکل مفصل ندارد حجم معقولی  دارد هرچند که تعداد تست های آن زیاد است. هر دانش آموزی با سطح ریاضی  متوسط و بالاتر می تواند حتی به عنوان منبع اول برای تست زنی از آن استفاده  کند ولی نباید درگیر درسنامه های آن، قبل از تدریس معلم شد. بهتر است دانش  آموزان طی سال تحصیلی تست های آن را موازی با تدریس معلمشان بزنند تا  انباشته نشود.

موضوع
کتاب کمک آموزشی
مولف
علی بیطرفان
ناشر
گاج
پایه و رشته تحصیلی
دهم ریاضی, دهم تجربی
قطع کتاب
رحلی
تعداد صفحه
349
سال چاپ
1403
نمونه سوال تشریحی (یا امتحان نهایی)
ندارد
تست
دارد
شابک
9786220306443
وزن
752

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...