ریاضی یازدهم تجربی میکرو گاج

ریاضی یازدهم تجربی میکرو گاج

از {{model.count}}
تعداد
نوع
ویژگی‌های محصول
  • موضوع: کتاب کمک آموزشی
  • مولف: محمد حسین صابری
  • ناشر: گاج
  • پایه و رشته تحصیلی: یازدهم تجربی
فروشنده فروشنده: Cofezaban
آماده ارسال ناموجود
640,000
512,000 تومان
  • {{value}}
کمی صبر کنید...

محصولات مرتبط

نقد و بررسی     

ریاضی یازدهم تجربی میکرو گاج

  


مقدمه

کتاب ریاضی یازدهم تجربی میکرو گاج برای دانش آموزان سال یازدهم رشته  تجربی و به منظور آماده سازی آنها برای کنکور و آزمون های آزمایشی تالیف  شده و به چاپ رسیده است. مشابه دیگر کتاب های میکرو بخش اعظم کتاب مربوط به  تست ها و پاسخ تشریحی آنها و بخش کمی هم مربوط به درسنامه ها می باشد.  فهرست کتاب شامل عناوین فصول است. عناوین دقیقا مشابه کتاب درسی است. در  فهرست فقط شماره صفحه اول هر فصل و شماره صفحه پاسخ های تشریحی آن فصل آمده  است.

قالب کتاب ریاضی یازدهم تجربی میکرو گاج این گونه است که درسنامه باکس  های کوتاهی هستند که در لابه لای تست ها آمده اند و در پایان هر فصل هم  پاسخ تشریحی هر فصل آمده است. کتاب لحن ساده و روانی دارد و در بخش دیالوگ  های مولف با شاگردان فرضی محاوره ای نیز می شود.

 

آموزش (درسنامه)

درسنامه های ریاضی یازدهم تجربی میکرو گاج همان طور که گفته شد در لابه  لای تست ها و در باکس های کوچکی آمده اند. بدلیل پراکندگی درسنامه ها  درباره حجم آنها سخت است که صحبت کنیم. ولی مثلا فصل اول دارای 19 درسنامه  است که به طور میانگین هر درسنامه یک صفحه است. با توجه به حجم درسنامه می  توان فهمید که کتاب دارای درسنامه های خلاصه و مفید است که پر از نکات و  کاربردهای آنها در حل تست هاست.

برای دانش آموزی که درس را از منبع دیگری یا از معلم خود آموخته است،  درسنامه ریاضی یازدهم تجربی میکرو گاج به منبعی برای مرور و طبقه بندی  مطالب و یادگرفتن نکاتی کاربردی برای حل تست ها می شود. اما درسنامه به  عنوان اولین منبع برای آموزش مطالب بخصوص برای دانش آموزان ضعیف و متوسط  مناسب نیست.

در واقع درسنامه ها تقریبا اکثر نکات و فرمول ها را بدون اثبات ارائه  کرده و این فاصله درسنامه را از یک درسنامه خودآموز زیاد می کند. برای مثال  در بخش روابط بین ریشه های تابع درجه دوم فرمول هایی برای مجموع مربعات و  مجموع مکعبات و … آمده اند و از خواننده خواسته شده تا آنها را به خاطر  بسپرد.

یکی از ویژگی های درسنامه ریاضی یازدهم تجربی میکرو گاج که با وجود  خلاصه بودن آن را نسبت به هم رده های خود ممتاز کرده مثال های تشریحی و  تستی زیادی است که پس از ارائه یک مطلب یا نکته آمده اند. عموما این مثال  ها و تست ها ساده هستند و روند آموزش را تکمیل می کنند.

در بعضی موارد نکات درسنامه زیادی کنکوری و کم عمق می شوند و به حالت  های خاص اشاره دارند. مثلا در محاسبه مساحت یک مثلث با داشتن مختصات سه راس  آن بدون گفتن روش اصلی، فرمولی ارائه شده و از دانش آموز خواسته شده تا آن  را حفظ کند. می شد این فرمول را بعد از ارائه و حل سوال به روش معمول آن  آورد. یا مثلا در بخش تالس در ذوزنقه بدون گفتن روش های اصلی و استفاده از  تالس در مثلث، تعدادی فرمول برای حفظ کردن آمده و شبیه یک شعر حفظی شده.

یکی از نکات مثبت درسنامه ریاضی یازدهم تجربی میکرو گاج که تازگی خیلی  بیشتر مورد توجه مولفان قرار گرفته مکالمه با دانش آموزان فرضی است که در  این کتاب کمی واقعی هم هستند، چرا که نام آنها هم آورده شده است. در خیلی  از موارد در انتهای حل یک سوال یا تست، نام یکی از این دانش آموزان ذکر شده  و سوالی با لحن محاوره ای مطرح شده که ممکن است طی خواندن برای خواننده  ناخوشایند باشد.

این ویژگی و سایر مواردی که ذکر شد درسنامه را برای دانش آموزان متوسط و  همچنین دانش آموزان ضعیف که قبلا درس را آموخته اند، بسیار کارآمد می کند.  ولی دانش آموزان قوی احتمالا از خواندن این درسنامه حوصله شان سر برود.  البته باید یادآور هم شد که پیش بینی تمامی سوالاتی که برای خواننده ممکن  است پیش بیاید می تواند خواننده را کمی تنبل بار بیاورد، چراکه دیگر لازم  نیست برای رسیدن به جواب سوالاتش فکر بکند.

در مقدمه کتاب ریاضی یازدهم تجربی میکرو گاج به وفاداری به کتاب درسی  اشاره شده و باید گفت در خیلی از موارد هم اجرا شده است. ولی در چند مورد  مثل حدود بینهایت منهای بینهایت که در کتاب درسی یازدهم نیست و در کتاب  دوازدهم هم طرح سوال از آن ممنوع شده است، اشاره کرد. البته شایان ذکر است  که در کنکور 98 از همین موضوع یک تست مطرح شد. همچنین در همین بخش حد،  روابط هم ارزی برای رفع ابهام ها آورده شده که خوب بود اشاره میشد که این  ها در کتاب درسی نیستند. البته با توجه به تغییرات کتاب نسبت به نظام قدیم  خیلی نیازی به هم ارزی هم احساس نمی شود.

همچنین میانگین وزن دار در آمار جز مطالب کتاب درسی نیست. در این دست موارد می توان به رسم تابع [f(x)] از روی f(x) هم اشاره کرد. در چند مورد از جمله حدود توابع جزصحیح، مراکز دایره های  محاطی و محیطی مثلث در ترسیم های هندسی و معادلات گویا جا برای تمارین و  تست های متنوع تر در درسنامه وجود داشت.

 

تست (تمرین)

ریاضی یازدهم تجربی میکرو گاج تمرین تشریحی ندارد و دارای 1402 تست است  که به طور میانگین به هر فصل حدود 200 تست میرسد. این عدد برای هر فصل  مناسب است، هرچند که فصول مثلثات و حد و پیوستگی خیلی کمتر از میانگین تست  دارند. تست های هر موضوع بلافاصله بعد از درسنامه آن آمده اند. یعنی کاملا  بر اساس تیپ سوال، میکروطبقه بندی شده اند. ترتیب تست ها تقریبا ساده به  سخت است و خوب چیده شده اند.

از دو علامت برای جداسازی بعضی تست ها استفاده شده که یکی از آنها مربوط  به تست های نسبتا سخت و دیگری تست های سخت تر هستند. البته تست های علامت  دار هم در بیشتر موارد خیلی سخت نیستند و ایده جدیدی هم ندارند. در واقع می  توان گفت تست های کتاب ریاضی یازدهم تجربی میکرو گاج برای دانش آموزان  متوسط و ضعیف کاملا مناسب است، ولی برای دانش آموزان قوی صرفا می تواند  جنبه تمرین و افزایش سرعت تست زنی داشته باشد. در واقع نیاز آنها به سوالات  چالشی را تامین نخواهد کرد.

منابع تست ها، علاوه بر تست های تالیفی، آزمون های سراسری و آزمون های گاج بوده اند. البته تمارین کتاب درسی نیز با عنوان »برگرفته از کتاب درسی« به تست تبدیل شده اند. تست های کنکور سراسری جایگاه خاصی ندارند و بسته به  سطح شان در لابه لای تست ها جای گرفته اند. تنوع تست ها و توجه به تیپ های  مرسوم و پرکاربرد در کنکور و آزمون های آزمایشی بخوبی اتفاق افتاده است.  تست های بالاتر از سطح کنکور یا ایده دار به ندرت (شاید کمتر از انگشتان دو  دست) دیده می شوند.

پاسخ تشریحی تست ها با توضیحات تکمیلی شان، روند آموزش را تکمیل می  کنند. دو مورد جالب درباره پاسخ تست های کتاب ریاضی یازدهم تجربی میکرو گاج  این است که علاوه بر اینکه در آنها نکات تکمیلی و یادآوری آمده است،  مکالمات بین مولف و دانش آموزان در آنها نیز ادامه دارد.

 

تعداد تست ها و سوالات

فصلعنوانتعداد تست

1هندسه تحلیلی و جبر225
2هندسه204
3تابع237
4مثلثات108
5توابع نمایی و لگاریتمی277
6حد و پیوستگی139
7آمار و احتمال212
مجموع1402

 

ظاهر کتاب

با توجه به اینکه درسنامه های کتاب ریاضی یازدهم تجربی میکرو گاج در  باکس هایی در لابه لای تست ها آمده اند خودشان دیگر کادری ندارند و مثال ها  و تست ها در آن کمی کادر درسنامه را شلوغ کرده اند. فونت و سایز آن تقریبا  مناسب است و تک ستونه بودن پاسخ های تشریحی، باعث شده تا فشردگی معمول  کتاب ها در پاسخ ها را ندارد.

مثل بیشتر کتاب های امروزی دو رنگ مشکی و آبی در کتاب استفاده شده است.  کیفیت کاغذ معمولی و چاپ آن خوب است. عکس روی جلد دقیقا مشخص نیست که چه  پیامی دارد ولی به مباحث هندسه و ضمنا پزشکی (گوشی پزشکی) ارتباط دارد.

 

جمع بندی

ریاضی یازدهم تجربی میکرو گاج می تواند تنها منبع تست زنی دانش آموزان  یازدهم تجربی باشد. دانش آموزانی که از یک منبع، پیش از آن درس را آموخته و  حالا برای طبقه بندی و آموزش کاربرد نکات در تست ها دنبال یک منبع کامل می  گردند. در نگاه اولیه کتاب ریاضی یازدهم تجربی میکرو گاج کم غلط به نظر می  رسد. جز غلط علمی موجود در توابع نمایی و لگاریتمی که نوشته شده: توابع  نمایی و لگاریتمی در حالت a>1 برخوردی ندارند.

تست های فراوان و درسنامه های پر مثال ریاضی یازدهم میکرو گاج آن و  همچنین مکالمات بین مولف و دانش آموزان در طول درسنامه و پاسخ های تشریحی  از ویژگی های بارز این کتاب است که آن را برای دانش آموزان متوسط و ضعیف  مناسب می کند. با توجه به تعداد تست ها لازم است بعد از تسلط نسبی روی  مطالب هر بخش تست های آن در طول سال تحصیلی تمرین شوند.

موضوع
کتاب کمک آموزشی
مولف
محمد حسین صابری
ناشر
گاج
پایه و رشته تحصیلی
یازدهم تجربی
قطع کتاب
رحلی
تعداد صفحه
592
سال چاپ
1403
نمونه سوال تشریحی (یا امتحان نهایی)
ندارد
تست
دارد
شابک
9786220307419
وزن
1.254 کیلوگرم

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...