کارپوچینو ریاضی هفتم گاج

کارپوچینو ریاضی هفتم گاج

از {{model.count}}
تعداد
نوع
ویژگی‌های محصول
  • موضوع: کتاب کمک آموزشی
  • مولف: داریوش دارابی, نرجس تیمناک
  • ناشر: گاج
  • پایه و رشته تحصیلی: هفتم
فروشنده فروشنده: Cofezaban
آماده ارسال ناموجود
395,000
316,000 تومان
  • {{value}}
کمی صبر کنید...

محصولات مرتبط

نقد و بررسی     

کارپوچینو ریاضی هفتم گاج

  


چکیده

با ورود به مقطع متوسطه و افزایش حجم دروس و همچنین شروع امر یادگیری  پایه های اصلی ریاضی در پایه هفتم، یکی از اساسی ترین دغدغه های والدین  وجود کتاب های کمک درسی در کنار کتاب های اصلی و تدریس دبیر است. از اهداف  تألیف کتاب ریاضی هفتم سری کارپوچینو از انتشارات گاج حل دغدغه والدین یعنی  تسلط دانش آموزان بر مطالب ریاضی سال هفتم می باشد به طوریکه درس نامه های  آموزشی، مثال ها، تمارین و نمونه سوالات امتحانی فصل به فصل به دانش  آموزان کمک می کند تا به آنچه می خواهند برسند.

فصل های کتاب مطابق با کتاب درسی است. لحن کتاب کاملاً رسمی است و در  قسمت فهرست تنها صفحات شروع هر فصل دیده می شود. در ادامه به بررسی کتاب  کارپوچینو ریاضی 7 ام گاج اثر داریوش دارابی و نرجس تیمناک می پردازیم.

طرح روی جلد کتاب کار ریاضی هفتم گاج هر چند مرتبط با موضوع درس نامه ها است اما ممکن است جذابیتی برای  مخاطب نداشته باشد. رنگ زمینه کتاب قرمز رنگ است و فضای کافی برای نوشتن  پاسخ ها، از ویژگی های خوب این کتاب می باشد. اَشکال با کیفیت بالایی ترسیم  شده اند، همچنین استفاده از رنگ های متنوع زیبایی خاصی به صفحات کتاب داده  است. اما جنس کاغذ کتاب کاهی است که در برخی موارد باعث انعکاس مطالب پشت  صفحه می شود. مرز هر قسمت به خوبی مشخص شده و مخاطب را گیج نمی کند. اَشکال  نیز بسیار واضح ترسیم شده اند.

کتاب کارپوچینو ریاضی هفتم حجم معقول و مناسبی دارد و نسبت سوالات و درس  نامه ها به درستی رعایت شده است. اما عدم وجود تعداد تست کافی کتاب را از  منابع تست خارج می کند و تنها می توان به عنوان یک منبع کمک آموزشی و منبع  سوال تشریحی از آن یاد کرد.

کتاب دارای حجم 221 صفحه، 760 سوال تشریحی و 90 تست می باشد. در بررسی  اولیه کتاب ایراد علمی و املایی دیده نمی شود. توصیه می شود هم زمان با  کلاس درس و پیشرفت تحصیلی از این کتاب به عنوان منبع کمکی برای تثبیت مطالب  استفاده شود. قبل از خرید اینترنتی کتاب کارپوچینو ریاضی هفتم گاج ادامه  مطلب را بخوانید.

 

آموزش (درسنامه)

همانند کتاب درسی که دارای 9 فصل مختلف و مجزا است، کتاب کار ریاضی 7  گاج نیز شامل 9 فصل می باشد که عناوین آن کاملاً با عناوین فصل های کتاب  درسی یکسان هستند. درس نامه ها در ابتدای هر فصل قرار دارند و طبقه بندی آن  ها بر اساس مباحث کتاب درسی می باشد. مخاطبی که برای اولین مرتبه به سراغ  درسنامه ها می رود به راحتی می تواند با آن ها ارتباط برقرار کند، زیرا این  درس نامه ها از ابتدایی ترین قسمت شروع به توضیح دادن کرده اند و صفر تا  صد موضوع را بیان می کنند.

توضیحات کسل کننده و خسته کننده نیستند و به صورت آموزشی گفته شده اند و  این به این معناست که اگر دانش آموز فرصت حضور در کلاس را نداشته باشد (به  دلیل ویروس کرونا و آموزش مجازی)، این درس نامه ها تا حدودی جبران کننده  برای او خواهد بود. به عنوان مثال در فصل اعداد صحیح از ابتدایی ترین قسمت  یعنی محور اعداد صحیح توضیحات شروع شده اند. درس نامه های نکته ای و خلاصه  وار جایی در کتاب ندارد.

تمامی درس نامه ها و مباحث آن در سطح کتاب درسی است و مطالب و مباحث  پیشرفته جایی در این کتاب ندارد، پس مخاطب به راحتی می تواند با کتاب  کارپوچینو ریاضی هفتم گاج ارتباط برقرار کند، همچنین دانش آموزان ضعیف  آسوده خاطر باشند زیرا توضیحات گام به گام و مرحله به مرحله درس نامه ها  راه را برای رسیدن به هدف، هموارتر کرده است. هر فصل کتاب در چندین بخش  بررسی شده است و وجود درس نامه در یک کادر رنگی، مرز آن را با سایر نقاط  مشخص می کند. مثال های آموزشی، خیلی خوب انتخاب شده اند و مطالب را به صورت  خیلی ساده تر انتقال می دهند تا مخاطب بتواند در یادگیری آن راحت تر عمل  کند.

در یک دیدگاه کلی می توان گفت، تمامی درس نامه ها در راستای تحقق اهداف  کتاب نوشته شده اند و به گونه ای تألیف شده اند تا آنچه را مخاطب نیاز دارد  تا روی ریاضی پایه هفتم مسلط شود، در اختیار وی قرار داده است. همچنین  توضیحات درس نامه ها به گونه ای است که در جهت رفع ایراد احتمالی مخاطب در  حل تمارین کتاب درسی و تمارین خود کتاب باشند.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که مخاطبینی که به دنبال شرکت در آزمون های  تیزهوشان هستند، کتاب کارپوچینو ریاضی هفتم به تنهایی نمی تواند به آن ها  کمک کند و تنها می تواند باعث استحکام پایه درسی آن ها شود. وجود مباحثی  مانند دنباله ها، الگوریتم های تقسیم در فصل پنم و اعداد اول، کاربرد های  معادله در مسائل مختلف، رقم یکان اعداد توان دار و… مباحثی است که با اضافه  کردن آن ها به کتاب، جذابیت آن دو چندان خواهد شد.

 

تست (تمرین)

سوالات کتاب کارپوچینو ریاضی هفتم گاج به تفکیک درس نامه ها طبقه بندی  شده اند یعنی پس از ذکر هر درس نامه، سوالات بخش مربوط به آن آورده شده اند  تا مخاطب بتواند با حل آن ها میزان تسلط خود را روی مطالب بیشتر کند. چون  تعداد درس نامه ها زیاد است، طبیعتاً سوالات نیز تعداد زیادی دارند. این  تعداد سوال برای تسلط روی مطالب کفایت می کند. عمدتاً سوالات تشریحی هستند و  خبری از سوالات تستی، صحیح غلط و یا جای خالی نیست که وجود این طیف سوالات  باعث می شود مخاطب به راحتی با تمامی زوایای مباحث آشنا شود.

سوالات تشریحی همگی تألیفی هستند و همچنین سطح بندی نشده اند، اما  معمولاً سوالات غیر استاندارد در بین آن ها دیده نمی شود به طوریکه مخاطب  به راحتی می تواند با استفاده از آنچه آموزش دیده است به آن ها جواب دهد.  در انتخاب سوالات بسیار دقت شده است تا سوالاتِ خارج از عرف و فراتر از سطح  درس نامه ها و کتاب درسی در کتاب جایی نداشته باشند و ما حصل این دقت،  سوالات استانداردی هستند که به آموزش و تفهیم مخاطب کمک می کنند.

بخش بعدی سوالات هر فصل، تمارین تستی هستند که بر خلاف قسمت قبل که  جامعیت داشتند و تمامی مباحث را شامل می شدند و تعداد آن ها زیاد بود،  تعداد کمی دارند به طوریکه اصلاً نمی توان از کتاب کارپوچینو ریاضی 7 ام به  عنوان یک کتاب تست نام برد. صرفاً این تعداد کم تست (معمولاً در هر دو فصل  10 عدد) تنها برای آشنایی جزئی دانش آموز آورده شده اند. لذا می توان گفت  این کتاب به دانش آموز جهت افزایش مهارت تست زنی کمک نمی کند.

آخرین بخش هر فصل، آزمون پایانی آن می باشد که یک آزمون استاندارد از کل  فصل است و مخاطب می تواند با استفاده از آن، میزان تسلط خود را بر کل فصل  به دست آورد. در انتهای کتاب کارپوچینو ریاضی هفتم، در 4 صفحه به طور  کاملاً خلاصه و فشرده پاسخ آزمون های پایان فصل و سوالات تستی بیان شده است  که ممکن است عدم وجود پاسخ نامه کامل برای بسیاری مخاطبین ناخوشایند باشد.  همچنین کتاب، سوالات چالشی و ترکیبی ندارد و شاید دانش آموزان قوی تر نیز  در بسیاری موارد برای استفاده از این کتاب انگیزه خود را از دست بدهند و  بهتر است یک بخش جداگانه برای آنها در نظر گرفته شود.

 

تعداد تست ها و سوالات

فصلعنوانسوال تشریحیتستآزمون پایانی فصل

1راهبرد های حل مسئله631022
2اعداد صحیح651023
3جبر و معادله551022
4هندسه و استدلال701023
5شمارنده و اعداد اول731024
6سطح و حجم421021
7توان و جذر491023
8بردار و مختصات481023
9آمار و احتمال371018
آزمون نیم سال اول

27
آزمون نیم سال دوم

32
مجموع56190199
موضوع
کتاب کمک آموزشی
مولف
داریوش دارابی, نرجس تیمناک
ناشر
گاج
پایه و رشته تحصیلی
هفتم
قطع کتاب
رحلی
تعداد صفحه
221
سال چاپ
1403
تست
ندارد
شابک
9786003596122
وزن
490

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...